Er du beboer?

Vi har her samlet praktiske informationer, som du kan få brug for når du bor i en af vore boliger. Informationerne er generelle oplysninger om alle afdelingerne. 

Ønsker du mere specifikke oplysninger om en bestemt afdeling kan du finde dem under "Find afdeling

Brug "menuen" til venstre for at navigere i menuen. 

Beboer

Installationsretten

Når du lejer en almen bolig, har du altid ret til at foretage almindelige installationer i din bolig, men først skal du søge om tilladelse.
Installationer kan være komfur, ovn/kogeplade, opvaskemaskine, køleskab, kølefryseskab, fryser, emhætte, vaskemaskine, tørretumbler og ladestander til el-bil.

Klik her for at hente ansøgningsblanket til installationsretten (udfyldes og underskrives med Mit-Id)

Ansøgningsblanket til installationsretten i PDF kan findes nederst i afsnittet. (udskrives, udfyldes, underskrives og sendes til Hobro Boligforening.

Hvis du har brugt ovennævnte installationsret og fraflytter din bolig, har du mulighed for at overdrage dine installationer til den nye lejer, hvis I laver en skriftlig aftale om det.
Aftalen skal underskrives af både dig (fraflytter) og den nye lejer. Du kan læse mere om overdragelse og finde den relevante overdragelsesblanket ved at klikke her


Kollektiv råderet (indvendig)

Forbedringer som betales over huslejen.

Kollektiv råderet betyder, at boligafdelingen optager et fælles lån til nye køkkener, badeværelser eller andet.
De beboere, der så ønsker fx et nyt køkken, får det betalt af det fælles lån og betaler lånet tilbage over huslejen.

Afdelingsmødet beslutter kollektiv råderet
Det er afdelingsmødet, der beslutter, om boligafdelingens beboere kan bruge kollektiv råderet.
Hobro Boligforening og Mariagerfjord Kommune skal altid godkende en boligafdelings beslutning om kollektiv råderet. Før denne godkendelse kan beboerne selvfølgelig ikke gå i gang.

På afdelingsmøderne i 2015 blev der indstillet til godkendelse i alle afdelinger i Hobro Boligforening, at implementere den kollektive råderet.
Indstillingen blev godkendt på stort set alle møderne.

Nederst i dette afsnit kan du finde en komplet liste over vore afdelinger (pdf-fil), med angivelse af hvilke forbedringer, du kan bruge den kollektive råderet til i netop din afdeling.

Proces for godkendelse af forslag til forbedringer, som din afdeling kan bruge råderetten til:

  1. Forslag om råderet behandles på afdelingsmødet. (Info om afdelingsmødet og blanketter til forslag kan findes her)
  2. Hvis forslaget godkendes på afdelingsmødet, udarbejdes der en indstilling til organisationsbestyrelsen (Sagsbehandlingstid 1-3 mdr.)
  3. Organisationsbestyrelsen behandler og træffer beslutning.
  4. Administrationen modtager beslutningen og færdigbehandler sagen. (Sagsbehandlingstid 4 uger)
  5. Den nye mulighed for råderetsarbejde offentliggøres for afdelingen og på hjemmesiden på "Råderetsoversigten for afdelingerne" som kan findes som PDF nederst i afsnittet.

KOLLEKTIV RÅDERET – Sådan gør du hvis du ønsker at benytte råderetten.

  • Tjek på "Råderetsoversigten" om din afdeling er godkendt til at bruge råderetten til den forbedring du ønsker.
    Hvis forbedringen ikke findes på listen, kan det indstilles som forslag på afdelingens afdelingsmøde.
  • Er forbedringen på listen, så kontakt Hobro Boligforening med dit ønske om f.eks. nyt køkken, bad m.v.

    Hobro Boligforening har indgået rabataftale med et køkkenfirma.

  • Firmaet kommer ud til dig og måler op, og I aftaler, hvordan dit nye køkken skal være. 
  • Firmaet laver et tilbud med pris, tegninger og beskrivelse af arbejdet.
  • Du får prisen oplyst, før arbejdet går i gang.
  • Hobro Boligforening beregner hvor stort et beløb, du skal afdrage på, og hvor meget mere du dermed skal betale i husleje om måneden. 
  • Du skal skriftligt godkende beregningen.

Link til mere info om råderetten hos Boligforeningernes Landsforening.


Har du have eller terrasse?

Mange af vores rækkehuse, dobbelthuse og parcelhuse – samt enkelte stuelejligheder – har tilknyttet en have og eller terrasse. 
Haverne varierer i størrelse, og dermed også i hvor meget arbejde der kræves for at holde dem.

Når du lejer en bolig med have, har du som lejer ansvaret for at vedligeholde haven. Du bestemmer selv, hvordan haven skal indrettes, men den skal altid passes og holdes i ordentlig stand.

Retningslinjer for havepleje:

Haven skal holdes pæn og fri for ukrudt, så det ikke er til gene for naboerne.

Græsset skal slås regelmæssigt.

Større mængder haveaffald og genstande, der giver rod eller lugtgener, må ikke opbevares i haven.

Vigtigt at vide:

Hække skal holdes i den påbudte højde for at bevare et ensartet udtryk i afdelingen.

Fra 1. januar 2020 gælder det, at alle lejere med egen have selv skal bortskaffe deres haveaffald eller alternativt benytte en kompostbeholder.


Udvendig råderet

På et afdelingsmøde kan det besluttes, om der kan laves et arbejde uden for selve boligen. Det kan være arbejder som f.eks. opførelse af en udestue, et drivhus, en garage eller fliser i stedet for græs.
Afdelingen skal udfærdige et råderetskatalog over tilladte arbejder uden for boligen.

Godkendelsen af råderetskataloget skal efter godkendelse på afdelingsmødet, endelig godkendes af organisationsbestyrelsen.

Råderetskataloget fungerer som en positivliste over arbejder uden for boligen, som lejeren har ret til at udføre.
Med andre ord betyder det, at kun det arbejde, der fremgår af kataloget, må udføres eller opføres af lejeren.

Et afdelingsmøde kan altid beslutte at ændre i kataloget.
Hvis afdelingen ikke har et vedtaget råderetskatalog, er det ikke tilladt for lejeren at udføre arbejder i haven (Almindelig pasning af haverne, som at slå græs, klippe hæk og holde rent, skal selvfølgelig udføres).

Proces for udvendig råderetsarbejder (trin-for-trin):

1.    Forslag om udvendig råderet behandles på afdelingsmødet.
2.    Hvis forslaget godkendes på afdelingsmødet, udarbejdes der en indstilling til organisationsbestyrelsen. (Sagsbehandlingstid 1-3 måneder)
3.    Organisationsbestyrelsen behandler og træffer beslutning.
4.    Administrationen modtager beslutningen og færdigbehandler sagen. (Sagsbehandlingstid 4 uger)
5.    Det endelige råderetskatalog offentliggøres for beboerne og lægges på hjemmesiden.
6.    Når det nye råderetskatalog er modtaget, kan arbejdet igangsættes.


Husleje

Sidst i hver måned bliver der sendt opkrævning af huslejen for næstkommende måned. 

Fristen for indbetaling af den månedige husleje er den første hverdag i hver måned.
Husk, det er dit ansvar at betale lejen, også selv om du ikke modtager en opkrævning.

Opkrævning
Huslejeopkrævningen sendes som udgangspunkt til din e-Boks. Er du fritaget for digital post og dermed ikke har e-Boks, skal du kontakte os, så vi kan ændre i vores system, at du ikke skal modtage opkrævningen i e-Boks. Opkrævning i e-Boks kræver desuden at vi har dit CPR-nr.
OBS: Du er ikke automatisk fritaget for opkrævning i e-Boks, selvom du er fritaget for digital post fra det offentlige!
Alternativt sendes opkrævningen fra Nets pr. alm. post. Vi anbefaler ikke denne opkrævningsform, da det er en dyr og langsommelig løsning.

PBS
Hobro Boligforening anbefaler, at du melder din betaling til Betalingsservice, så du er sikker på, at lejen bliver betalt til tiden. Hvis du ønsker, at tilmelde betalingen til Betalingsservice, skal du enten tage dit indbetalingskort med ned i din bank, som så vil sørge for tilmeldingen, eller du kan tilmelde dig via din netbank, eller du kan tilmelde dig ved, at klikke på linket til Betalingsservice herunder.
Det er gratis at tilmelde sig til Betalingsservice. Tilmeld dig til Betalings Service ved at klikke her 

Betalingsservice


Boligstøtte
Mange lejere har mulighed for boligstøtte. 
Du kan finde information, beregne din boligstøtte og søge boligstøtten på Borger.dk.
Klik her for at komme til Borger.dk/boligstøtte
Klik her for at læse den elektroniske pjece fra Boligforeningernes Landsforening: "Boligstøtten 2019"

Huslejeændringer
Ændring i huslejen sker hovedsageligt i forbindelse med afdelingsmøderne, for de enkelte afdelinger, hvor budgettet fremlægges og godkendes.
En lejestigning skal varsles minimum tre måneder før, den træder i kraft, hvorimod en nedsættelse kan ske med en måneds varsel. Hvis der sker større ting i en afdeling, som medfører højere husleje, gælder samme regel om tre måneders varsel af forhøjelsen.

Hvis du ikke betaler
Får du ikke betalt din husleje til tiden, vil du modtage en rykkerskrivelse med krav om, at du skal betale inden 14 dage. Med rykkerskrivelsen bliver du samtidig pålagt et rykkergebyr oveni næste måned husleje.
Hvis huslejen ikke bliver indbetalt efter første rykkerbrev, overdrages sagen til advokat. Advokaten ophæver lejemålet og kontakter foged med henblik på udsættelse. 


Forbrug - Vand, varme, el

Varme
Bor du i en bolig, hvor du betaler et månedligt acontobeløb til varme via din husleje, udarbejdes årligt et varmeregnskab i samarbejde med varmeaflæsningsfirmaet.
De fleste varmeregnskaber udarbejdes i april/maj måned (ved aflæsning pr. 31/12)
Du vil modtage en opgørelse, over hvor meget du enten skal efterbetale eller have tilbagebetalt. Beløbet trækkes fra eller lægges til din husleje, i den i brevet oplyste måned.

Ved fraflytning udarbejdes en straksafegning, som vil fremgå på din flytteopgørelse.

Betaler du ikke aconto varme sammen med din husleje, er det fordi du afregnes direkte fra din varmeleverandør.

Du kan løbende holde øje med dit forbrug af varme direkte hos din varmeleverandør:
ISTA: ISTA online
Hobro Varmeværk: E-forsyning
Arden Varmeværk: E-forsyning
DCC energi: Kundelogin

Vand
Betaling af vand er i mange afdelinger indeholdt i huslejen og der udarbejdes derfor ikke individuelle vandregnskaber.

I de afdelinger, hvor der er opsat vandmålere og hvor du betaler et acontobeløb ved siden af din husleje, vil der omkring årsskiftet blive aflæst forbrug. Vandregnskaberne udarbejdes i april eller maj. Du vil modtage en opgørelse, over hvor meget du enten skal efterbetale eller have tilbagebetalt. Beløbet trækkes fra eller lægges til din husleje, i den i brevet oplyste måned.

Flere afdelinger i Hobro Boligforening afregnes direkte fra Mariagerfjord Vand. I disse afdelinger skal du selv sørge for aflæsning og afregning direkte til Mariagerfjord Vand.

El
I næsten alle boliger hos Hobro Boligforening, betaler man el á conto direkte til elselskabet. Det vil sige, at man betaler et fast beløb hver måned eller hvert kvartal. Hvor meget man skal betale, bliver fastsat ud fra den el, der blev brugt i lejligheden i den tidligere periode. Hvis forbruget eller priserne stiger, kan acontobeløbet sættes op.

Der er frit valg af el-leverandør.

Ved indflytning kan Hobro Boligforening tilmelde dig til el-selskabet  "Vindstød", hvis du ønsker det.
Du skal sammen med kontrakten udfylde en fuldmagt, for at vi kan tilmelde dig.

Hvis du selv ønsker at finde en el-leverandør, skal du huske at tilmelde dig i god tid inden indflytning, så du ikke risikerer, at der er lukket for strømmen ved indflytning.

Ved fraflytning afmeldes du hos din el-leverandør, når du er frigjort fra lejemålet (enten fordi der flytter en ny lejer ind i din tidligere bolig eller når dit opsigelsesvarsel udløber). Du skal ikke afmelde dig før frigørelsesdatoen, da der i så fald kan komme flere flyttegebyrer på.
Det er dog altid en god idé at holde øje med, at man efter frigørelsesdatoen, ikke opkræves for nye á conto rater.

Hvis du er kunde hos Vindstød, som er Hobro Boligforenings primære samarbejdspartner på el, kan du følge dit forbrug på Vindstød.dk

Du finder dit kundenummer på den seneste faktura fra Vindstød.

Indsigelse
Er du ikke enig i dit forbrugsregnskab (dvs. vand- eller varmeregnskaber), kan du sende en indsigelse. Der skal gøres indsigelse senest 6 uger efter, at du har modtaget regnskabet. Indsigelsen skal indeholde meddelelse om, på hvilke punkter regnskabet ikke kan godkendes.

Ændring af á conto beløb:
Boligforeningen justerer dit á conto beløb på varme eller vand, hvis det varierer fra det egentlige forbrug.

Hvad kan du gøre for at spare på el og varme:
•      man skal lukke for varmen, mens man lufter ud
•      sæt alle radiatorer på en jævn varme, så ikke én radiator skal opvarme hele boligen.
•      man skal ikke have store møbler foran varmeapparater eller gardiner, som hænger ned foran dem
•      man skal slukke lyset i de rum, hvor man ikke opholder sig
•      man skal ikke lade det varme vand løbe uden at bruge det
•      man skal fylde vaskemaskinen op med tøj og ikke blot vaske et enkelt stykke. (De fleste vaskemaskiner bruger lige meget strøm og vand, hvad enten de vasker lidt eller meget tøj. Derfor er det en god idé at fylde vaskemaskinen op)


Forsikringer

Boligforeningens forsikringer
Boligforeningen har tegnet forsikring for brand, storm, udvidet rørskade samt anden bygningsbeskadigelse, hvilket også indbefatter den lovpligtige grundejeransvarsforsikring.
Forsikringen dækker groft sagt alle skader på bygninger og installationer.

Glas- og kummeforsikring
Der er ingen grund til, at du anskaffer en særlig glas- og kummeforsikring tilknyttet din egen indboforsikring.
Vedligeholdelsen af glas og sanitet er boligforeningens pligt.

Indboforsikring
Hobro Boligforening opfordrer til, at alle beboere tegner en indboforsikring.
Du kan læse vore pjece om indboforsikring ved at klikke her

Også når du bor i lejebolig, bør du have en indboforsikring, da boligforeningen ikke dækker tøj, møbler og andet indbo ved brand, vandskade og indbrud.

Selv om du som beboer, gør alt for at undgå brand, kan du ikke være sikker på, at din nabo er ligeså forsigtig med stearinlys, frituregryden o.s.v.
Hvis der opstår en brand hos din nabo, kan røg, sod og vand fra brandslukning trække ind i din bolig og ødelægge dine ting. Erstatningen af disse ting dækkes af en indboforsikring.

Husk: Indbrud skal meldes til politiet og til forsikringsselskabet.

En indboforsikring dækker alle personer i din husstand, som er tilmeldt Folkeregisteret på adressen. Den dækker ofte også udeboende børn, hvis de er under 21 år og bor alene.

Genhusning
Hvis skaderne i din bolig er meget alvorlige, kan der opstå behov for genhusning af dig og din familie. Hvis din bolig er ubeboelig i en periode fx på grund af brand eller vandskade, dækker Hobro Boligforenings forsikring udgifterne til den ubeboelige lejlighed. Men det er din egen indboforsikring, der skal dække huslejen på din nye, midlertidige bolig og udgifterne til ud- og indflytning.

Hund
En hund skal være forsikret (lovpligtig hundeforsikring). Gyldig kvittering på hundeforsikring skal
forevises på forlangende af Boligforeningen.


Husdyr

Mange beboere sætter stor pris på husdyr, især hunde og katte. Det er beboerne selv, der på demokratisk vis beslutter, om husdyrhold er tilladt i afdelingen. Beslutningen træffes på det årlige afdelingsmøde, hvor reglerne for husdyr bliver fastlagt og skrevet ind i afdelingens husorden.

Der er dog visse dyr, som ikke kræver en tilladelse – f.eks. akvariefisk og stuefugle – da de som udgangspunkt ikke skaber gener for naboerne.

Hvis du er i tvivl om, hvilke regler der gælder i din afdeling, kan du altid finde informationen i husordenen eller kontakte Hobro Boligforening.
Husorden kan findes i "afdelingsdokumenter" under hver afdeling i "Vores afdelinger"

Hvis husdyr er tilladt i din afdeling, må disse ikke være til gene for ejendommen eller beboerne.
Har en afdeling ikke egne regler for antal af husdyr, gælder det overordnet, at hvert lejemål max. må have 2 stk.

Husdyr må ikke løbe løst rundt i afdelingen og man skal altid rengøre/samle evt. efterladenskaber op efter sit husdyr i boligforeningens områder.

Der er særlige regler m.h.t. hvilke hunderacer, man må have i vores afdelinger. Nederst i afsnittet kan du finde en liste over forbudte hunderacer.

Overtrædelse af regler vedr. husdyrhold, ligestilles med andre former for husordensovertrædelser.
Dette betyder, at en overtrædelse kan betyde, at beboeren får en advarsel eller at lejemålet gøres betinget af, at husdyret/husdyrene fjernes.

I afdeling 24 - Horsøparken 1-19 og 20-98, er der lavet særlige regler vedr. husdyr. Du kan læse mere og finde relevante blanketter ved at klikke her.

Servicehund
Det er altid tilladt at holde en servicehund, hvis man fremviser gyldig dokumentation.

Personer med vedvarende fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der er afhængige af en servicehund, har altid ret til at holde servicehund i en almen bolig, uanset bestemmelserne i husordenen. 


Fælles vaskeri

I mange af Boligforeningens ejendomme, findes der fællesvaskeri.

Der findes 3 reserveringstyper:

  1. Reserveringstavle med vaskeklodser. Der udleveres vaskeklods med tilhørende nøgle. Vaskeklodsen placeres i reservationstavlen under den dato og tid man ønsker at reservere. Når vaskeklodsen ikke er i brug, placeres den i parkeringstavlen.
  2. Reservering med vaskekort: For at vaskemaskinerne kan benyttes skal man indsætte sit kort og følge anvisningerne i displayet.
  3. Reservering med vaskebrik enten i vaskeriet eller på leverandørens hjemmeside.

Vaskeriregler

  • En del afdelinger har egne vaskeriregler, som er ophængt i vaskerierne, men fælles for vaskerierne gælder følgende:
  • Fællesvaskerierne er kun til brug for afdelingens beboere.
  • Vaskeritiderne fremgår af opslag ved de enkelte vaskerier.
  • Beboere, som har vasketur, har samme dag råderet til både strygerum og tørrerum. Strygerum må ikke benyttes som tørrerum.
  • Benyttede tørrerum skal være ryddet og rengjort senest kl. 08.00 dagen efter vasketuren.
  • Brugeren af vaskeriet er selv ansvarlig over for skader på vasketøjet, forårsaget ved uagtsomhed eller forkert betjening af maskinerne.
  • Vaskemaskinerne må ikke anvendes til farvning af tøj.
  • Af sikkerhedsmæssige grunde er det ikke tilladt børn og unge under 15 år, at opholde sig og betjene maskinerne i vaskeriet, uden ifølge med voksne.
  • Efter hver vasketur, er det vigtigt at ’fnugfiltrene’ i tørretumblerne renses.
  • Vaskeri, klatvaskeri og strygerum afleveres, med rengjorte maskiner og gulve, i en sådan stand, som man selv ønsker at overtage maskiner og rum.
  • Affald skal lægges i det dertil opsatte affaldsposer.
  • Eventuelle fejl og mangler i vaskeriet, skal anmeldes til Beboerservice

Husorden

Som lejer i en almen boligorganisation, er det vigtigt, at man tager hensyn til hinanden og passer på afdelingens fælles faciliteter.
En husorden er fælles regler, som beboerne har vedtaget for at passe på boligerne og de arealer, der er udenom, og for at undgå at genere hinanden med unødvendig støj m.m.

Ved indgåelse af en lejekontrakt med boligforeningen, er man underlagt love gældende for almene boligorganisationer, Hobro Boligforening's vedtægter og den husorden din afdeling har vedtaget.

Som lejer er det dig, der har ansvaret for, at du, din familie og eventuelle gæster overholder reglerne.

Din afdeling har udformet en husorden, med det formål at skabe et godt miljø, hvor man respekterer hinanden og passer på fælles bygninger, udearealer og det fælles udstyr.

Du er forpligtet til at overholde gældende husorden.
Hvis du i alvorlig grad tilsidesætter god skik og orden for opførsel i afdelingen, kan det i yderste konsekvens medføre, at boligorganisationen ophæver dit lejemål.

Du kan finde gældende husorden for netop din afdeling ved at finde afdelingsdokumenter på afdelingssiden.


Klagevejledning

Hvis du vil klage over naboen:

Hvis du oplever, at naboen opfører sig uansvarligt, vil vi i første omgang opfordre til, at du selv tager en snak med den eller de personer, som er ansvarlige for det, du er utilfreds med. 

En formel klagesag kan være både lang og ubehagelig, og ofte kan sagerne løses både hurtigere og bedre, hvis I får talt sammen på et tidligt tidspunkt.

Hvis jeres snak ikke hjælper, skal du henvende dig til os skriftligt.

  • Klage over en anden beboer, skal være skriftlig, da den om nødvendigt, skal kunne fremlægges i beboerklagenævnet og/eller i boligretten.
  • Du skal bruge vores klageformular som kan findes som pdf til udskrift nederst i afsnittet. Klagen sendes eller afleveres til udlejningen ved Hobro Boligforening, enten indscannet på mail eller på kontoret på Smedevej 28.
  • Flere personer kan klage sammen. Det vil styrke sagen, hvis du får en eller flere medunderskrivere/vidner på din klage.
  • Klagen skal være præcis. Det skal fremgå helt klart, hvem du klager over, hvad vedkommende har gjort, samt hvor og hvornår det skete.
  • Hvis du tidligere har klaget, og det ikke har hjulpet, skal du klage igen, og du må ikke vente for længe med at gøre det. Klagesager henlægges normalt efter 6 måneder.
  • Det bemærkes, at klagere ikke på forhånd kan garanteres anonymitet, eksempelvis hvis sagen indbringes for beboerklagenævnet eller domstolene.

Hjælper de fremsendte klager ikke, vil Boligforeningen videregive sagen enten til Beboerklagenævnet eller til advokat. 

I forbindelse med håndtering af beboerklager vedr. husorden, er der vedtaget at afdelingerne pålægges gebyr. 
Vores takstblad for administrative tillægsydelser kan findes som pdf nederst i afsnittet. 

Hvis du vil klage over boligforeningen:

Hvis der er ting omkring din bolig eller afdeling, som du er utilfreds med, kan du altid henvende dig til Hobro Boligforening.

Hvis du er utilfreds med boligforeningens afgørelse i en sag, har du selv mulighed for at klage til Beboerklagenævnet ved Mariagerfjord Kommune.

Du kan læse mere om, hvilke sager Beboerklagenævnet behandler og reglerne omkring hvordan du klager på Mariagerfjord Kommunes hjemmeside.

Beboerklagenævnets sekretariat kan kontaktes på tlf. 9711 4070

Tirsdag kl. 09.00-10.00
Torsdag kl. 14.00-15.00

Uden for telefontid kan henvendelser sendes pr. mail til huslejenaevn@mariagerfjord.dk.

Adressen er: Beboerklagenævnet, Mariagerfjord Kommune, Adelgade 30B, 9500 Hobro.

Hvis du vil klage over dit forbrugsregnskab:

Er du ikke enig i dit forbrugsregnskab (dvs. vand- eller varmeregnskaber), kan du sende en indsigelse. Der skal gøres indsigelse senest 6 uger efter, at du har modtaget regnskabet. Indsigelsen skal indeholde meddelelse om, på hvilke punkter regnskabet ikke kan godkendes.
Klik her for at læse mere om forbrugsregnskaber


Tv og internet

YouSee (TV grundpakke)

De fleste afdelinger i Hobro by har gennem Hobro Boligforening en aftale med YouSee om en fordelagtig pris på TV grundpakke. Denne aftale er frivillig og tilmelding er gratis ved indflytning. 
Der er ikke internet med I aftalen.

Der er ikke mulighed for YouSee foreningsaftale i afd. 9, 25, 35, 36, 43, 44 og 47.

Når du lejer en bolig, får du sammen med lejekontrakten en blanket, hvor du skal til- eller fravælge YouSee grundpakken.

Det er både gratis at til- og afmelde sig ved indflytning, men fortryder du din afmelding efter indflytning, vil YouSee have ca. 600 kr. for at tilmelde dig.

Til- og framelding af YouSee grundpakken efter indflytning skal ske skriftligt til udlejning@hobroboligforening.dk

Hvis du tilmelder dig grundpakken, kan du efterfølgende vælge andre tillægspakker hos YouSee. Disse pakker bestilles og betales direkte til YouSee. Ring evt. til YouSee på tlf. 70 70 40 40, eller besøg YouSee's hjemmeside ved at klikke her

Du kan se grundpakkens indhold på YouSee's hjemmeside

Er der signalproblemer, er det YouSee du skal kontakte.
Du skal være sikker på, at det ikke er dit eget udstyr, der er problemer med, inden du kontakter YouSee, ellers risikerer du en regning fra YouSee.

Fibernet

Næsten alle boliger/afdelinger i Hobro Boligforening har adgang til fibernet. 
Er du i tvivl om din bolig er tilkoblet fibernet, kan du indtaste din adresse på Norlys.dk og er der mulighed for fiberforbindelse, vil du kunne se hvilke udbydere du kan vælge imellem.
Husk: Det er din udbyder af fiber, som du skal kontakte ved problemer og tekniske spørgsmål.

Tjek dit net

Brug siden "Tjek dit net" for at se hvilke muligheder for internet du har på din adresse


Affaldssortering

Et rent og pænt boligområde er til glæde for alle, og korrekt håndtering af affald er en vigtig del af fællesskabet i Hobro Boligforening. Når vi alle tager ansvar for at sortere og bortskaffe vores affald rigtigt, skaber vi ikke kun gode rammer i hverdagen, men bidrager også til et sundere miljø og en mere bæredygtig fremtid.
Se sorteringsguiden for dit affald i Mariagerfjord Kommune ved at klikke her.

Affald skal være i plastposer eller lign. og der skal lukkes forsvarligt for at mindske lugtgener og spild.
Der må ikke sættes affald i opgange, på terrasser, på fælles arealer og ved siden af affaldscontainere.

Mariagerfjord Kommune har en selvbetjeningsløsning - "Dit affald". Her kan du bl.a. finde tømmekalender for din adresse, bestille afhentning af storskrald m.v. Du skal bruge Mit-id for at logge på selvbetjeningsløsningen.

Storskrald
I Mariagerfjord Kommune har du mulighed for at bestille afhentning af storskrald, hvis du f.eks. har nogle møbler, hårde hvidevarer eller noget haveaffald, som du gerne vil af med.

På "Dit affald" kan du bestille afhentning af storskrald på din adresse. 
Bestil storskrald (Du skal bruge Mit-id)

Eksempler på storskrald:

  • Møbler
  • Hårde hvidevarer
  • Haveaffald (skal være i klare sække. Grene skal være bundtet)
  • Pap (skal være rent - har du meget, skal det være bundtet)
  • Flamingo (skal være i klare sække.

Der afhente ikke papir og flasker/glas.

Regler for storskrald:
Du skal have mindst 15 kg og højst 75 kg storskrald. Hvert stykke affald må højst være 2,5 meter langt og veje 50 kg.

Du kan få afhentet storskrald op til 10 gange om året.

Stil dit storskrald ud til skel senest kl. 7, den dag Mariagerfjord Kommune henter det. Stil affaldet, så det er nemt at få øje på for chaufføren.

Genbrugspladser
Som beboer i Hobro Boligforening har du gode muligheder for at komme af med affald, som ikke hører til i de almindelige containere ved boligerne. Mariagerfjord Kommune driver flere genbrugspladser, hvor du gratis kan aflevere dit sortere­de affald.

På genbrugspladserne kan du blandt andet komme af med:

  • Storskrald som møbler og hårde hvidevarer
  • Haveaffald
  • Bygge- og nedrivningsaffald
  • Elektronik og farligt affald
  • Metal, træ, glas, pap og andre genanvendelige materialer

Genbrugspladserne er bemandede, så du kan få vejledning i, hvordan affaldet skal sorteres og placeres.

Klik her for at finde åbningstider og adresser samt regler om aflevering af affald på Mariagerfjord Kommunes hjemmeside.

Glas og flasker
Tomme glas og flasker afleverer du på genbrugspladsen eller i de glaskuber, der står ved dagligvarebutikker. 
På oversigtskortet kan du se alle placeringer for flaskeboblerne.

Miljøkassen
Det er nemt at komme af med de brugte batterier, rester af maling og kemikalier samt småt elektronik. Du samler blot affaldet i din miljøkasse og stiller den frem til skraldemanden, når du vil have den udskiftet.

Lad ikke miljøkassen stå permanent ved din skraldespand. Så tjekker skraldemanden den nemlig hver gang. Stil først miljøkassen ud dagen før, du ønsker at få den ombyttet. Der må højst lægges 12 kg farligt affald i miljøkassen og den skal kunne lukkes helt til.


Boligbytte og fremleje

Boligbytte:

Som lejer har du ret til at bytte din bolig med en anden, som også bor til leje.

Du må ikke bytte med indehavere af ejerboliger eller private andelsboliger.

Du må heller ikke bytte bolig, hvis du har boet i boligen i mindre end tre år og hvis, der efter bytningen vil komme til, at bo mere end én person pr. beboelsesrum, eller hvis boligforeningen i øvrigt har en rimelig grund til at afslå.

Ældre- og ungdomsboliger kan kun byttes med personer, der opfylder betingelserne for at kunne søge sådanne boliger.

Boligbytte håndteres som andre flytninger, og med samme opsigelsesvarsel, jf. lejekontraktens bestemmelser. I forbindelse med flytningen bliver boligen synet og istandsat på normal vis, og der skal indgås ny lejekontrakt samt ske indbetaling af indskud m.v.

Kontakt vores udlejningsafdeling om råd og vejledning, såfremt du påtænker at bytte bolig.

Fremleje af bolig:

Der er mulighed for, at fremleje dele af boligen, eller at fremleje for en tidsbegrænset periode, hele boligen. Vi beder om, at du straks henvender dig til vores udlejningsafdeling, når du påtænker at fremleje dele af, eller hele boligen.

Bemærk: Boligforeningen kan modsætte sig fremleje.

Læs mere om boligbytte og fremleje i BL’s pjece: ”Boligbytte og fremleje”


Beboerdemokrati

Som beboer i Hobro Boligforening, er du sammen med de andre beboere med til at bestemme, hvad der skal ske i din afdeling og i boligforeningen.
Klik her for at få information om beboerdemokrati i Hobro Boligforening


Sådan opsiger du din bolig

Klik her for at finde information vedr. opsigelse af din bolig